Jak postupovat při kalamitách?
- Sledujte sdělovací prostředky a snažte se provést co nejvíce preventivních opatření k ochraně zdraví i majetku ještě před kalamitou (povodně, krupobití, vichřice). Dbejte přitom vždy na bezpečnost svoji i svých blízkých.
- Průběžně sledujte zejména internet – zpravodajství i stránky vaší obce.
- Poslouchejte pokyny a doporučení vydané jak centrálně, tak i na místní úrovni.
- Doklady, důležité osobní dokumenty, pojistné smlouvy, doklady o pořízení nákladného majetku (př. elektroniky) a cennosti uložte na bezpečném místě.
- I v průběhu kalamity se snažte minimalizovat vznik nebo šíření škody (pouze pokud je to v dané situaci bezpečné).
- Pořiďte co nejpodrobnější fotodokumentaci místa škody.
Jak se zachovat po kalamitě?
- Snažte se co nejrychleji odstranit následky (odčerpání vody, zajištění odtoku, odstranění trosek, apod.). I přitom dbejte na svoji bezpečnost a hygienické normy.
- Zničené a poškozené věci shromažďujte pro pozdější prohlídku likvidátora. Pokud to dovolí hygienické podmínky, nic nevyhazujte. V opačném případě se snažte alespoň pořídit podrobnou fotodokumentaci zkázy.
- Poškozené elektrospotřebiče vysušte a nezapínejte. Zabezpečte je pro posouzení odborníka.
- Nahlaste škodu UNIQA pojišťovně.
Jak hlásit škodu z kalamity?
- Nejrychlejší cestou, jak nás o škodě informovat, je vyplnění on-line hlášení:
Hlášení škod na majetku
Hlášení škod na vozidle
- Telefonicky: +420 488 125 125
- Pomocí mobilní aplikace
- E-mailem: hlaseni.PU@uniqa.cz (velikost příloh je max. 10 MB)
Osobně na pobočce (v případě velkého výskytu škod po kalamitě).
Při telefonickém hlášení škody uveďte i kontaktní údaje na osobu (ideálně mobilní telefon), která bude na místě škody přítomna, popřípadě kde jinde ji lze zastihnout za účelem prohlídky místa škody. (Vzhledem k rozsahu kalamity můžete na spojení s operátorem na lince čekat i několik minut).
Jaké dokumenty jsou potřeba?
- Připravte si číslo pojistné smlouvy nebo osobní údaje, podle kterých lze smlouvu dohledat (rodné číslo, adresa, apod.)
- Součástí škodního hlášení by měl být i seznam poškozených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou. Formulář je ke stažení zde.
- K seznamu připravte i fotodokumentaci a pořizovací dokumentaci (účtenky, záruční listy, pořizovací doklady, kupní smlouvy, potvrzení o zaplacení apod., pokud je to možné).
- U pojištěných firem bude pojišťovna potřebovat i účetní evidenci zasažených věcí a stavy majetku před kalamitou, včetně zásob na skladě.
- Připravte si také odborné posudky, doklady za opravu (např. faktura, paragon), případně doklad o neopravitelnosti poškozené věci
Jak probíhá vyřízení škod z kalamity?
- Po oznámení škodní události vás kontaktuje likvidátor, případně na likvidátora a technika pojišťovny obdržíte kontakt (přes SMS, e-mailem nebo dopisem).
- Dle typu a rozsahu škody proběhne prohlídka škody anebo obdržíte žádost o dodání dokumentace (může nastat i kombinace obou postupů).
- Při prohlídce škody předložte svou pojistnou smlouvu (pokud je to možné).
- Po doložení všech potřebných dokumentů likvidátor posoudí nárok na pojistné plnění a vyčíslí škodu.
- O ukončení průběhu likvidace škodní události vás informujeme a sdělíme vám výši pojistného plnění a způsob provedení jeho výplaty (na účet, složenkou).
- Pokud likvidátor v průběhu vyřízení škody zjistí, že sjednané pojištění nekryje škodní událost, nelze provést výplatu pojistného plnění. V takovém případě obdržíte dopis s tímto výsledkem a vysvětlením důvodů.
Dbejte pokynů, které dostanete od likvidátora při prohlídce škody a při kontaktu s pojišťovnou. Pokud to situace vyžaduje a pomůže to rychlejší obnově, požádejte ihned UNIQA pojišťovnu o zálohu na pojistné plnění. Do žádosti napište číslo účtu, kam lze peníze poslat.