Podnikový lékař koncernu UNIQA Dr. Peter Kritscher není tak skeptický: „ Vejce obsahují důležité bílkoviny, vitamíny, vápník a železo. Tím se řadí mezi nezbytné potraviny. Konzumace tří vajec týdně je naprosto přiměřená dávka. A o Velikonocích neřešte ještě nějaké to vajíčko navíc. Na cholesterol těchto pár dnů zapomeňte.“

Obávaný cholesterol je nedílnou částí každé buňky v těle a pro jeho fungování je nezastupitelný. Co se ho týče, doporučuje moderní medicína tyto hodnoty: u LDL pod 160 mg a u HDL nad 40 mg. Nicméně tuto metu nesplňuje například celá polovina Rakušanů, kteří jsou přitom známi posedlostí zdravým životním stylem. Ale není třeba hned boj za lepší hodnoty vzdávat. Je-li LDL příliš vysoký, můžeme pomoci ho srazit minimálně o 10 až 15 % zdravějším stravováním. Zbytek je však mimo náš vliv – záleží na našich játrech a žádná dieta už moc nepomáhá. Vyhnout se ovšem vyplatí modifikovaným tukům, přehnané konzumaci uzenin, špeku nebo tučného masa.

Příliš vysoký „zlý“ LDL cholesterol zvyšuje riziko oběhových onemocnění, zužování cév a arteriosklerózy. Peter Kritscher připomíná: „Jejich největší problém spočívá v tom, že je zpravidla neprovází žádné bolesti nebo okamžité fyzické obtíže. Symptony lze zjistit jen pravidelnými krevními testy a dalšími vyšetřeními u lékaře.“ Předcházet se jim dá pravidelným pohybem, sportem a redukcí tělesní váhy. Zůstává-li „zlý“ cholesterol i tak vysoký, je potřeba nasadit medikaci. 

Naopak „hodný“ cholesterol HDL se stará o odbourávání nahromaděného tuku a pomáhá vracet LDL cholesterol do jater, aby se neusazoval jinde. Jeho hodnoty si může každý z nás vylepšit zejména vytrvalostním sportem a pohybem.

A pozor, tohle jste možná nevěděli: Nadprodukce cholesterolu je spojená i se zvýšeným stresem, a také kouřením. Takže: někdy je lepší si dát dortík a pak se v klidu projít, než se nervovat o hladu…