Méně scrollování, více stolování: UNIQA spouští kampaň Buďme přítomní
09.09.2025
09.09.2025
Až třetina rodin v Česku a na Slovensku spolu pravidelně nejí. Přitom právě společné stolování je podle velkého průzkumu UNIQA jedním z hlavních zdrojů rodinného pocitu bezpečí a pohody. UNIQA proto přichází s kampaní Buďme přítomní, aby podpořila vědomé trávení společného času u jídla. Kampaň navazuje na její dlouhodobou snahu posilovat duševní zdraví a ukazuje, že i malá změna – společný oběd či večeře – může přinést do života rodin nový rozměr.
Průzkum UNIQA realizovaný renomovanou agenturou NMS potvrdil, že klíčovým ukazatelem pocitu bezpečí v rodině není majetek ani prostředí, ale kvalita vztahů. Rodiny, které si projevují lásku, tráví spolu čas a společně stolují, lépe zvládají stres, pečují o zdraví i majetek a jsou více připravené podpořit své starší členy.
Nová kampaň UNIQA odstartovala 1. září s jasným poselstvím: „Méně scrollování, více stolování.“
„‚Bezpečný přístav‘ vzniká pro člověka tam, kde si lidé dokážou být navzájem blízcí – a k tomu přispívá i čas u společného jídla za jedním stolem. Jako společnost zaměřená na potřeby rodin chceme lidem ukázat, že rodinná pohoda se nachází i v obyčejných, jednoduchých momentech – když jsme spolu, odložíme mobily a opravdu se věnujeme jeden druhému. Společné stolování posiluje vztahy, zlepšuje komunikaci a přináší pocit jistoty i stability,“ říká Ganna Pidgorna, členka představenstva UNIQA odpovědná za lidské zdroje, brand a udržitelnost.
Součástí kampaně je také originální konverzační ubrus s otázkami, který má podpořit rozhovory u jídla a je pozvánkou k upřímnosti – otázky na něm pomáhají otevírat témata, ke kterým se běžně nedostaneme. Díky němu se i obyčejné stolování mění na prostor, kde se rodina může lépe poznat, sdílet své touhy, obavy či názory. Získat ho bude možné v online kvízu na sociálních sítích.
Odkaz na spot ke kampani: Buďme přítomní
Psycholog Michal Bača z Ligy za duševné zdravie vysvětluje, proč je společné stolování tak důležité:
„Společné jedení máme hluboce zakořeněné – kulturně, možná až geneticky. Dělaly to celé generace po tisíce let. Není to jen o naplnění žaludku. V první řadě je to čas, kdy je rodina fyzicky spolu – ve stejný čas na stejném místě, i kdyby jen na půl hodiny.“
Podle Michala Bači se rodinný život tvoří právě u stolu – pokud si během jídla povídáme, odložíme mobil či tablet a jsme skutečně přítomní jeden pro druhého.
„Měl by to být čas vzájemného zájmu, respektu a sdílení. Společné stolování je skvělý základ – něco, k čemu se děti mohou později ve svém životě vracet. Často si u stolu, uvolnění, řekneme věci, které bychom si cíleně neřekli – vznikají spontánně. Tam se rodí i různé nápady – kam pojedeme na dovolenou, co budeme dělat o víkendu – a pak je můžeme společně realizovat. Vytváříme tak rodinný život. Rostou naše vztahy, které mají z čeho žít,“ dodává Michal Bača.
Do kampaně se zapojí i známé osobnosti z Česka a Slovenska: Laura Chrebetová, Dominika Kadlecová, fousatej_fotr a Martina Viktorie Voborníková Kopecká spolu se slovenskými influencery Natálií Pažickou, Kristínou Tormovou, Alexandrou Mamovou a Fero Jokem.
„Vybrali jsme lidi, kteří přinášejí do společnosti empatický i tolerantní pohled a kteří reprezentují rodinu v její rozmanité podobě. Spolupráce s nimi dává hodnotový smysl oběma stranám,“ vysvětluje Jakub Drobec, ředitel pro brand, marketing a komunikaci UNIQA.
Rodiny najdou více informací na samostatných microsite budmepritomni.cz a budmepritomni.sk, kde si budou moci přečíst články, rozhovory a tipy odborníků.
Podstatu kampaně UNIQA konzultovala s odborníky z Ligy za duševné zdravie, která přispěla také k přípravě edukačního obsahu na webu.
„UNIQA se tématu duševního zdraví věnuje už čtyři roky. V rámci společenské odpovědnosti dlouhodobě podporujeme projekty pro děti, dospělé i rodiny a naši pomoc rozšiřujeme i do dalších oblastí, kde víme, že ji rodiny v Česku potřebují – při péči o členy rodiny, kteří jsou odkázáni na pomoc. Podporu rodin v každé podobě vnímáme jako náš přirozený závazek, protože věříme v odpovědnost za lepší život nás všech,“ zdůrazňuje Ganna Pidgorna z UNIQA.
Kampaň Buďme přítomní má ambici nejen šířit osvětu, ale také inspirovat rodiny k vědomé změně chování – aby častěji odkládaly mobily a usedaly ke společnému stolu. Podle odborníků totiž právě takové chvíle zvyšují spokojenost, stabilitu a pocit bezpečí v rodinách.
Informace o kampani