Nové online podvody a falešné slevy před Vánocemi: Black Friday je jejich nejrušnější den
27.11.2025
27.11.2025
Black Friday a předvánoční nákupy nepřitahují jen zákazníky, ale i podvodníky. Ti dnes používají mnohem sofistikovanější metody než kdysi – od deepfake videí a klonovaných e-shopů až po falešné rezervace na známých platformách či podvodné kurýrní zprávy. UNIQA upozorňuje, že počet nahlášených kyberškod před Vánocemi a speciálně během těchto dnů každoročně roste. Vedle kyberpodvodů stoupá i počet stížností na klamavé slevy.
Česká obchodní inspekce (ČOI), Policie ČR i bezpečnostní experti varují, že největší sezónou podvodů je období od Black Friday až do Vánoc. Podvodníci dnes využívají i umělou inteligenci a jsou připraveni zacílit útoky přesně – často s použitím reálných údajů oběti.
Ke konci roku se obchodníci předhánějí v slevových akcích. Zářijové Dny Marianne střídá 28. listopadu Black Friday, po kterém následuje 1. prosince Cyber Monday. Ne všechno, co je označeno jako „sleva“, však skutečně zlevněné je. ČOI pravidelně kontroluje, zda prodejci dodržují zákon o ochraně spotřebitele – ten ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu, za kterou byl výrobek prodáván posledních 30 dní před poskytnutím slevy.
A výsledky nejsou povzbudivé:
Nejčastěji obchodníci neuvádí povinnou „30denní nejnižší cenu“, nebo používají nekalé praktiky – třeba časové odpočítávače, které vytvářejí falešný pocit naléhavosti a motivují k rychlejšímu rozhodnutí o nákupu.
Zákazníci by si proto měli pečlivě kontrolovat cenovky, podmínky slev i to, zda je produkt skutečně zlevněn oproti běžné tržní ceně. ČOI upozorňuje také na nutnost kontrolovat, zda sleva není podmíněna množstvím, členstvím ve věrnostním programu či použitím konkrétní aplikace.
Vedle klamavých slev je nutné počítat i se zvýšeným rizikem kyberpodvodů. S rostoucím objemem online nákupů zvyšují aktivitu i útočníci – a využívají k tomu stále sofistikovanější technologie.
„Útočníci jsou dnes schopni vytvořit velmi realistická videa či zprávy, které na první pohled vypadají věrohodně. Technologie AI jim dává možnosti, které byly ještě před pár lety nemyslitelné. Právě proto je v období velkých slev zásadní být obezřetný a jakoukoli výzvu k platbě či sdílení údajů si pečlivě ověřit,“ říká Zdeněk Hruška, manažer pojištění majetku a odpovědnosti UNIQA.
Bezpečnostní analytici ze společnosti ESET už minulý rok upozornili zejména na:
Jeden z klientů UNIQA se stal obětí takového útoku. Přišla mu SMS připomínající Českou poštu s výzvou k zaplacení poplatku 52 Kč. Jelikož balík reálně čekal, zadal údaje o kartě. Podvodníci následně vybrali z účtu 50 000 Kč. Banka mu peníze nevrátila s odůvodněním, že nepochybila.
„Klient se sjednanou kyber asistencí kontaktoval naši asistenční službu. Po analýze jsme potvrdili zneužití platební karty a klientovi jsme škodu proplatili,“ popisuje případ Z. Hruška z UNIQA.
Před Vánoci se znovu objevují i známé podvody:
Falešný obchod lze často poznat podle špatné češtiny, chybějících kontaktních údajů, podezřele nízkých cen nebo absence zabezpečeného připojení (https).
Pro ověření lze využít i seznam rizikových e-shopů.
Kyberútokům se nelze vždy vyhnout, ale lze zmírnit jejich dopady. UNIQA nabízí jedno z nejširších připojištění kybernetických rizik pro fyzické osoby na trhu. Lze jej jednoduše připojit k pojištění domácnosti a vztahuje se na všechny její členy. Ochrana tak neplatí jen pro osobu, která smlouvu uzavře, ale pro celou rodinu žijící ve společné domácnosti. Tento přístup je zásadní – zatímco firmy mají vlastní IT specialisty a právníky, běžný člověk bývá při kyberútoku často bezradný. Potvrzuje to i průzkum UNIQA: až 90 % lidí neví, jak v případě kyberútoku postupovat. Připojištění pomáhá při:
„Pojištění zahrnuje právní informační linku a podporu odborníků, kteří pomohou v konkrétních situacích – od prvního vyhodnocení incidentu až po praktické kroky k nápravě. Pokud se prokáže, že klient jednal obezřetně a stal se obětí podvodu, uhradíme mu náklady na právní zastoupení a do limitu plnění i vzniklou finanční škodu,“ říká Zdeněk Hruška z UNIQA.