Rok od ničivých povodní: UNIQA pomohla tisícům klientů a vyplatila přes 1,3 miliardy korun
12.09.2025
12.09.2025
V těchto dnech uplynul rok od ničivých povodní, které v polovině září 2024 zasáhly především Moravu a Slezsko. České pojišťovny řešily dohromady na 100 tisíc majetkových škod za více než 20 miliard korun. Podle údajů České asociace pojišťoven přišlo na 900 rodin dlouhodobě o střechu nad hlavou, protože jejich domy vyžadovaly zásadní sanace, přestavby nebo zcela novou výstavbu. Pojišťovna UNIQA stála u svých klientů od prvních hodin – díky připraveným krizovým plánům a moderním technologiím zvládla rychle reagovat a pomoci tisícům lidí. Téměř 60 % všech škod bylo vyřízeno do měsíce od živelní pohromy, přičemž k dnešnímu dni jsou skoro všechny pojistné události plně vypořádány.
„Většinu škod jsme likvidovali okamžitě ve zrychleném režimu – na základě zaslané dokumentace, bez nutnosti obhlídek. Klientům, kteří o to požádali, jsme vypláceli zálohy. Největší objem plnění jsme odesílali už 15. září, tedy méně než dva dny po začátku povodní. Tam, kde byly obhlídky nezbytné, byli naši technici v terénu od časného rána do večera – kapacity jsme posílili přesunem týmů do nejvíce postižených oblastí. Rok po povodních je pro nás připomenutím, že solidarita, spolehlivost a rychlost pomoci jsou klíčové. UNIQA tu je pro své klienty nejen ve dnech klidu, ale i ve chvílích největší nejistoty. Děkuji všem kolegům, kteří pomáhali, i klientům za důvěru,“ uvádí Rastislav Havran, generální ředitel UNIQA.
V České republice UNIQA registrovala:
Povodně v září 2024 způsobily v Česku obrovské škody zejména na majetku. Až 97,4 % všech škod registrovaných UNIQA připadalo na majetek, zbylých 2,6 % na automobily. Průměrná výše škody na majetku představovala přibližně 120 tisíc Kč. Většina smluv kryje škody způsobené povodní nebo záplavou v rámci základního pojištění nemovitosti a domácnosti.
Nejvyšší škoda na korporátním majetku byla hlášena v Olomouci, kde voda poškodila výrobní závod. Vyplaceno bylo 85 milionů Kč.
Nejvyšší škoda na soukromém majetku se týkala rodinného domu v obci Písečná, kde došlo k zatopení celého 1. podlaží ve dvou objektech. UNIQA zde vyplatila pojistné plnění ve výši téměř 4,7 milionu Kč.
Nejvytíženější den z hlediska objemu výplat a počtu zpracovaných škod byl 15. září 2024 – tedy necelé dva dny po začátku povodní.
„V oblasti pojištění hraje důležitou roli také prevence. Události z posledních let jasně ukazují, že dobře udržovaná nemovitost lépe odolává extrémním klimatickým jevům. Instalace protipovodňových opatření, pravidelná údržba střechy, okapů nebo elektroinstalace nejen snižují riziko škod, ale zároveň prodlužují životnost samotné stavby,“
upozorňuje Daniel Červenka, ředitel likvidace škod UNIQA.
Majitel rodinného domu v Krnově čelil dramatickému zatopení domu po zvednutí hladiny řeky. Ke škodě došlo 15. září 2024 a klient událost nahlásil 21. září. Díky rychlé spolupráci s UNIQA a využití digitálních nástrojů byla škoda plně vyřešena a vyplacena již 16. října 2024. Vyplacená částka činila 1 557 517 Kč.
Dům v Jeseníku byl zatopen 15. září 2024. Klient oznámil škodu ještě tentýž den, což umožnilo UNIQA jednat prakticky okamžitě. Již 4. října obdržel zálohu 500 000 Kč, následovalo částečné plnění za vybavení domácnosti (404 179 Kč) a k 18. listopadu 2024 byla celá událost uzavřena doplatkem 1 553 688 Kč. Celkové pojistné plnění dosáhlo 2 457 867 Kč.
„Ačkoliv byla míra pojištění proti podobným událostem poměrně vysoká, stejně jako při předchozích kalamitách jsme se i tentokrát setkali s případy, kdy byly nemovitosti podpojištěné. Sjednané pojistné částky pak nestačily na kompletní obnovu poškozených domů ani na pořízení nového vybavení. Vlastní bydlení je po našem zdraví často to nejcennější, co máme. Zvláště dnes, kdy čelíme nevyzpytatelným výkyvům počasí s ničivými dopady, je důležité věnovat pojištění domů, bytů a domácností dostatečnou pozornost a pravidelně aktualizovat pojistné smlouvy,“ upozorňuje Rastislav Havran.
K podpojištění domu, bytu nebo rekreační nemovitosti dochází tehdy, když je pojistná částka sjednaná v pojistné smlouvě nižší než reálná hodnota potřebná pro opětovné vybudování nebo rekonstrukci majetku. V takovém případě má pojišťovna právo úměrně snížit pojistné plnění, a to v poměru, v jakém je sjednaná pojistná částka nižší než skutečná hodnota nemovitosti. Stejné riziko platí i pro pojištění domácnosti, tedy jejího vnitřního vybavení.
Aby byla ochrana proti následkům živelných událostí skutečně účinná, je nezbytné pravidelně aktualizovat pojistné částky – jak pro samotnou nemovitost, tak pro domácnost. Ideální je přitom zohlednit vývoj cen stavebních materiálů, prací i vybavení. Nejjednodušší způsob, jak pojistné částky udržet aktuální, je indexace, kterou UNIQA svým klientům provádí automaticky každý rok.
UNIQA je na podobné živelní události připravena díky kombinaci moderních technologií, zkušených týmů a krizového řízení. Klienti mají k dispozici online systém hlášení škod 24/7, který zvládne i tisíce podání najednou. Spolupráce českého a slovenského týmu umožňuje rychlé posílení kapacit tam, kde je to potřeba. UNIQA navíc nepřetržitě monitoruje meteorologické modely a je připravena včas informovat klienty o blížícím se riziku, čímž napomáhá zmírnit možné následky.
V rámci tzv. kalamitního plánu dokážeme rychle přizpůsobit své interní procesy rozsahu a charakteru katastrofy, například přenastavením priorit likvidace nebo zjednodušením požadavků pro klienty. Celý proces likvidace se také opírá o moderní nástroje digitalizace a automatizace, které umožňují rychlejší rozhodování, snížení administrativy a efektivnější výplatu pojistného plnění.