UNIQA uchránila za první pololetí 2025 před podvodníky v Česku 48,5 milionu korun
07.10.2025
07.10.2025
V prvních šesti měsících letošního roku řešila UNIQA v České republice celkem 976 nových sporných nahlášených pojistných událostí, což představuje meziroční nárůst o 27 %. Ukončeno bylo 658 případů s prokázaným pokusem o pojistný podvod (meziročně +33 %). Díky tomu se podařilo uchránit hodnotu 48,5 milionu korun, což je téměř totožný výsledek jako v loňském prvním pololetí.
„Pojišťovací podvody se stávají stále sofistikovanějšími – lidé už nefalšují jen doklady, ale cíleně manipulují časové údaje, zdravotní záznamy či technické detaily. Sledujeme, že podvodníci v poslední době častěji míří na životní a úrazové pojištění, kde zaznamenáváme výrazný nárůst falešných nároků, které se nám daří úspěšně odhalovat. I celkový počet nových sporných případů se meziročně zvyšuje, což potvrzuje, že tlak na pojišťovny zůstává vysoký,“ komentuje výsledky Karel Polák, ředitel úseku bezpečnosti a pojistného podvodu UNIQA.
Klient nahlásil škodu na bazénu a jeho technickém vybavení v důsledku zaplavení pozemku. Škodu vyčíslil na 150 000 Kč a doložil ji mimo jiné vlastní fotodokumentací. Na první pohled se jednalo o věrohodné podklady, nicméně specialisté pojistného šetření provedli detailní analýzu fotografií, včetně metadat a porovnání s meteorologickými záznamy.
Výsledkem šetření bylo zjištění, že poškození bazénu neodpovídá události, kterou klient uvedl, a že škoda pravděpodobně vznikla v jiném časovém období – mimo dobu trvání pojištění. Pojistné plnění bylo odmítnuto jako neprokázané.
Klient oznámil krádež ze sklepního skladiště rodinného domu, kde mělo být údajně uskladněno sportovní vybavení v hodnotě 700 000 Kč. Seznam odcizených věcí byl rozsáhlý a zahrnoval předměty, které by vyžadovaly přepravu minimálně jedním nákladním vozem.
Tato skutečnost vzbudila podezření a bylo zahájeno šetření. Při kontrole předložených dokladů o pořízení vybavení se ukázalo, že některé dokumenty byly účelově upraveny – například změněné datum nákupu nebo neexistující prodejce. Šetřením bylo prokázáno, že klient se pokusil uplatnit nárok na základě nepravdivých informací. Nárok byl zamítnut bez náhrady a případ byl předán orgánům činným v trestním řízení.
Poškozený nahlásil zranění, které mělo vzniknout při prudkém brzdění autobusu. Požadoval pojistné plnění ve výši 170 000 Kč za pohmoždění a vymknutí kloubu. Na první pohled se jednalo o běžnou událost, nicméně charakter zranění neodpovídal typickému mechanismu úrazu při brzdění.
Bylo zahájeno šetření, v jehož rámci byl kontaktován ošetřující lékař. Ten potvrdil, že klient se s daným zraněním léčil již delší dobu a že úraz vznikl za jiných okolností. Na základě těchto zjištění byl nárok odmítnut bez náhrady.