Za prvních devět měsíců tohoto roku předepsala UNIQA na pojistném celkem 5,996 miliardy korun a posílila o 5,67 % na bázi APE, tj. s poměrným započtením jednorázového životního pojištění na bázi deseti let, předepsala UNIQA 5,968 miliardy korun a vzrostla o 5,68 %. Meziročně tedy tempo svého růstu vlivem koronavirové krize zpomalila přibližně o třetinu, ale opět se zařadila mezi nejdynamičtější velké hráče na českém pojistném trhu. Celý trh pojištění zvýšil objem pojistného o 3,6 % (APE), přičemž ve srovnatelném období loni bylo tempo ještě o 2 % vyšší. Tržní podíl UNIQA pojišťovny činí aktuálně 5,6 %; meziročně posílil o desetinu procenta.

Převážná část pojistného (bezmála 85 procent) připadla znovu na neživotní segmenty. Ty navýšily předepsané pojistné o 5,8 % na celkových 5,095 miliardy korun (trh +4,4 %). Tržní podíl UNIQA v neživotních odvětvích dosáhl hodnoty 7,1 % (6. místo mezi pojišťovnami). Nejvíce se UNIQA dařilo v povinném ručení a havarijním pojištění. Ani jedna z těchto oblastí sice už nerostla dvojciferným tempem, ale to byl přirozený vývoj vzhledem k letošnímu výraznému poklesu odbytu nových i ojetých vozidel. V povinném ručení narostlo předepsané pojistné meziročně o 8,7 % a v havarijním pojištění o 9,8 %. UNIQA zaujímá podle objemu pojistného v havarijním pojištění čtvrté místo a v povinném ručení šesté místo na trhu. Výborně si nadále i přes určité zpomalení v důsledku ekonomických omezení a souvisejícího snížení spotřeby domácností vedlo pojištění domů a domácností (včetně odpovědnostních pojištění), když vykázalo meziroční plus 13 % (druhé nejvyšší tempo mezi velkými pojistiteli na trhu), a rovněž pojištění podnikatelů a firem s přírůstkem pojistného 8,8 %. Pro pojištění domů a domácností byl pozitivním impulsem udržení dynamiky další boom hypoték, u nichž banky nabízely příznivé podmínky.

Životní pojištění přispělo celkem 901,2 miliony korun (na bázi APE 873,3 milionu korun) a vzrostlo bezmála o 5 % (meziročně +4,99 %). Jednorázově placené životní pojistné meziročně posílilo o 3,2 %, ale vzhledem k nízké absolutní částce hrálo spíše doplňkovou roli. Běžně placené pojistné posílilo o 5,1 %, což představovalo 2,5x vyšší dynamiku než loni. Po celý letošní rok tak vykazuje segment životního pojištění UNIQA výrazně lepší výsledky než v uplynulých letech. Tržní podíl UNIQA v životním odvětví koncem září 2020 činil 2,5 % (9. místo na trhu).

Celková škodovost byla na úrovni 54,23 % (loni ve stejnou dobu 57,10 %). Nejvyšší kvótu škodovosti měla tentokrát pojištění cestovních kanceláří pro případ platební neschopnosti, dále pojištění pro případ přerušení provozu lékařských ordinací (UNIQA kryje v tomto segmentu i přerušení provozu z důvodu uzavření na základě nařízení epidemiologických orgánů), a povinném ručení.

Ve kmeni UNIQA pojišťovny bylo ke konci září 2020 celkem 986.000 dlouhodobých pojistných smluv (bez platných akčních jednorázových smluv) – meziročně o 3,4 % více. Nejvíce přibylo nových smluv povinného ručení (+ 4,9 %).

Výhled s ohledem na integraci pojišťoven AXA
V únoru tohoto roku byla oznámena akvizice společností AXA v Polsku, Česku a na Slovensku, která byla formálně dokončena v polovině října. Do léta 2021 by mělo být v ČR dokončeno spojení UNIQA pojišťovny s oběma lokálními pojišťovacími společnostmi podnikajícími nyní pod značkou AXA u nás.

To s sebou přinese posílení značky UNIQA v žebříčku pojišťoven na trhu. Její podíl v ČR vzroste převzetím kmenů dosavadních pojišťoven AXA asi na 8 % a posune ji na páté místo. V neživotním pojištění zpevní tržní podíl UNIQA na více než 9 %, což odpovídá pozici čtyřky v současném rankingu. V životním pojištění by se měla UNIQA posunout s podílem okolo 4,5 % o příčku výš na osmé místo. UNIQA začleněním společností AXA zahájí od ledna 2021 rovněž aktivity v doplňkovém penzijním spoření a v investicích do podílových fondů v Česku.

Výsledky koncernu UNIQA Insurance Group
UNIQA pojišťovna působí v rámci evropské skupiny UNIQA Insurance Group se sídlem ve Vídni. Koncern ve sledovaném období předepsal na pojistném prakticky stejnou částku jako srovnatelném období loni, celkově 4,091 miliardy EUR. Vyrovnal se tak dobře s letošními komplikovanými podmínkami vlivem covidových opatření. Životní pojištění oslabilo o 5,3 % na 984 milionů EUR, zejména v souvislosti s klesající poptávkou kvůli nemožnosti příznivého zhodnocení. Dynamicky se vyvíjelo soukromé zdravotní pojištění (+3,2 %, 883 milionů EUR). Hrubý zisk činil za prvních devět měsíců 214 milionů EUR, když hlavně poslední tři měsíce byly rekordně úspěšné. Hodnotou se tak výsledek prakticky vyrovnal loňskému.

Mezinárodní společnosti v 17 evropských zemích (včetně české UNIQA) tentokrát přispěly do celkových tržeb necelými 28 %, když na pojistném předepsaly 1,130 miliardy EUR.

Pro celý rok 2020 nechce koncern kvůli nejistému všeobecné ekonomické situaci i vývoji na finančních trzích činit zatím žádné prognózy.


ikonka_uniqa_logo
O společnosti UNIQA
UNIQA pojišťovna vyvíjí své aktivity na českém pojistném trhu již 27 let. Jako univerzální pojišťovna nabízí kompletní paletu pojistných produktů pro občany i korporátní klienty. V portfoliu má více než milion pojistných smluv. Podle objemu pojistného figuruje aktuálně mezi šesti nejsilnějšími pojišťovnami v ČR. Integrací s pojišťovnami AXA na českém pojistném trhu, která má být završena v polovině roku 2021, získá UNIQA tržní podíl okolo 8 % a posune se na pozici pětky. Současně nabídne klientům i veřejnosti vedle pojištění i penzijní spoření a investice.
Základní podnikatelskou filozofií UNIQA na českém trhu je dlouhodobé profitabilní fungování a dynamický růst nad průměrem trhu. Bází pro to je trvalá péče o potřeby klientů, špičkový servis při pojistných událostech a inovativní i praktické služby k pokrytí různých situací v zájmu zjednodušení života a zlepšení zákaznické zkušenosti se značkou UNIQA.
UNIQA pojišťovna je součástí skupiny UNIQA Insurance Group, která je aktivní na 18 evropských trzích a obsluhuje aktuálně více než deset milionů klientů. Fúzí UNIQA s AXA v Polsku, České republice a ve Slovenské republice se posune koncern UNIQA mezi nejsilnější pojišťovací hráče v regionu CEE. Na celém kontinentu bude od roku 2021 pečovat o 15 milionů zákazníků.