Česky > O nás > Pro média > Nouzové situace na cestách do zahraničí: co se všechno může stát a jak to řešit

Nouzové situace na cestách do zahraničí: co se všechno může stát a jak to řešit

24.02.2024

 

 

Spolehněte se na asistenční služby v cestovním pojištění: nejenže vyřeší problém, ale udělají to zdarma!

Robin s Maxem si připravili krásný zimní trek na trase Hrdinů SNP ve slovenských Nízkých Tatrách. Už po příjezdu z Brna poznali, že podmínky nebudou tentokrát jednoduché. Mráz a vysoká sněhová pokrývka jim ztěžovaly už výstup na hřeben, tam se k nim přidal ještě silný vítr komplikující každý krok i orientaci. Oba byli však zkušení a uměli se v takovém terénu pohybovat. Vydali se s elánem vpřed. Druhý den je však už po noclehu v jednoduché útulně opouštěly síly – a také koncentrace. Robinovi ujela noha a zle si pochroumal kotník. Další pochod vpřed nebyl možný. Co teď? Když stáli, zima je sužovala ještě více. Max se rozhodl, že se poradí s asistenční službou k cestovnímu pojištění UNIQA, které si na cestu sjednali. „Už před cestou jsem si zjišťoval, jak je to s úhradou zdravotních služeb pro nás Čechy na Slovensku. Známý horolezec mě varoval, že i když běžné ošetření a léčení máme zdarma, platit se musí za Horskou službu, pokud ji člověk potřebuje. A ukázalo se, že bylo prozíravé si cestovní pojištění sjednat. Vzhledem k okolnostem na místě nebylo po poradě s asistencí jiné řešení než povolat na pomoc slovenskou Horskou službu.“ Její příslušníci se vydali na hřeben na pomoc. V silném větru nebylo možné přistání vrtulníku, proto svezli zraněného Robina se zafixovaným kotníkem do sedla na kanadských saních a vysílenému Maxovi přidali další vrstvu oblečení, zahřáli ho čajem z termosky a pomohli mu sestoupit. Mezitím se dohodli s pilotem helikoptéry, že podmínky v níže položeném chráněném sedle umožňují vyzvednout oba turisty. Vrtulník je dopravil pod hory a oba skončili v nemocnici v Liptovském Mikuláši. Kotník Robina vyžadoval operaci, pevnou fixaci a několik dnů hospitalizace. Teprve pak se z neslavné výpravy vraceli sanitkou zpátky do ČR. Max bilancuje: „Výlet se nám tentokrát nepovedl. Nicméně alespoň nás finančně nezruinoval. Bez pojištění bychom bývali museli za záchrannou misi, vrtulník a repatriaci zaplatit přes 1 200 EUR, což by pro nás studenty znamenalo rozloučit se s cestováním na celý rok. Takto jsme za cestovní pojištění UNIQA na pět dnů dohromady ve dvou zaplatili 560 korun a pojišťovna veškeré účty uhradila za nás. Nás to nestálo ani korunu.“

Richard se přes svůj již penzijní věk (68) stále bavil sportem a na kondici si nemohl stěžovat. V zimě hodně lyžoval. V Evropě byl už v Itálii, Rakousku i ve Francii, loni dokonce i v Bulharsku. Letos zatoužil po něčem mimořádném. Dopřál si zájezd s cestovní kanceláří do Kyrgyzstánu: podle katalogu jsou tam sjezdovky upravené a není na nich takový nával jako v alpských střediscích. A to byla pravda. Richard mohl lyžovat prakticky bez front celé dny. Třetí den se už cítil trochu unavený a chtěl po obědě skončit, aby si pohověl na hotelu. Jenže při poslední jízdě dolů k autobusu nešťastně spadl a zlomil si stehenní kost v krčku. Záchranáři ho sice vcelku ohleduplně dopravili do nemocnice, tam se ovšem Richard dozvěděl, že lékaři v Kyrgyzstánu takovou zlomeninu neoperují. Znehybnili nohu sádrou a dovezli Richarda zpátky na hotel, kde mu nezbývalo než ležet a nehýbat se. Vedoucí zájezdu už konzultoval situaci s asistencí k cestovnímu pojištění účastníků. Experti z asistence zjišťovali aktuální možnosti a došli k závěru, že v této zemi opravdu není spolehlivé zdravotnické pracoviště pro složitou operaci. Bylo proto rozhodnuto o neprodleném leteckém transportu Richarda zpět do ČR. Vzhledem k závažnosti stavu, k němuž se přidaly ještě problémy se srdcem, zvolila asistence nejšetrnější, ale také nejnákladnější druh repatriace: letecký speciál s lékařským doprovodem. Z letiště putoval Richard rovnou na operační sál pražské nemocnice. Zdravotní úkony v Kyrgyzstánu a letecká přeprava speciálem domů vyšla UNIQA pojišťovnu na 1,8 milionu korun. Cestovní pojištění přitom bylo zlomkem v ceně zájezdu: Richarda přišlo na 800 korun.

Andrea miluje teplo a windsurfing. Jako každý rok i letos v lednu cestovala proto na Bali, aby si užila obojího dosyta. Pro občasné přesuny mezi ubytováním a blízkým městem využívala skútr z půjčovny. Při jedné cestě si všimla, že stroj není právě v nejlepším stavu a že brzdy nefungují úplně dobře. Jela tedy opatrně, nicméně rušný provoz a slabé dodržování předpisů ze strany většiny řidičů jí dělalo čím dál větší starosti. Cestou před ní náhle prudce zabrzdilo auto. Andrea se ještě stihla autu vyhnout úhybným manévrem, protože by skútr nedobrzdila, přitom ale šel skútr do smyku a Andrea se ocitla potlučená na zemi. Bohužel utrpěla velkou ránu do hlavy. Když se vzpamatovala, dokázala ještě zavolat rodičům, pak se ale její stav zhoršoval, až upadla do bezvědomí. Trvalo dlouho, než pro ni záchranka přijela a odvezla ji do nemocnice. Mezitím rodiče kontaktovali asistenční službu k cestovnímu pojištění Andrei a požádali o pomoc. Naštěstí z telefonátu s dcerou věděli, kde se událost stala, takže mohli asistenci předat poměrně přesné informace. Ta telefonovala partnerské organizaci v Indonésii, která dokázala vypátrat, ve které nemocnici Andrea leží. Nastalo vyjednávání, jaký bude další postup vzhledem k diagnóze zraněné dívky. Utrpěla otřes mozku a trauma krční páteře. Naštěstí neměla jinak žádné zlomeniny, pouze tržné rány a zhmožděniny. Po stabilizaci a krátkém zotavení bylo rozhodnuto o transportu postižené domů. Bylo potřeba ho provést v polosedě na lůžku. Využila se služba stretcher lehátka v osobním letadle, které se pokládá přes jednu řadu sedadel a zraněný se na něm fixuje. Dohled provádí spolucestující lékař, jenž musí kontrolovat stav pacienta zejména při změnách tlaku při startu a přistání, ale i během celého letu. Nešťastná příhoda Andrei tak vyšla pojišťovnu nakonec na 450 000 korun, nicméně skončila dobře a úplným vyléčením. Andrea podotýká: Asistenční služby k cestovnímu pojištění pro mě byly záchrana. Řada příslušníků místní policie nebo zdravotníci nemluví anglicky a nemohli jsme se dorozumět. Asistence ale vše zprostředkovala, prověřila nabízená řešení, a nakonec rozhodla o mém návratu, za což jí jsem opravdu vděčná. Když jsem slyšela, kolik to celé stálo, chvíli jsem se klepala, kolik bude chtít UNIQA po mně. Ale uklidnili mě, že vše půjde z mého pojištění. Za to jsem platila jen tisícovku na 3 týdny. Doteď tomu nemůžu uvěřit: je to poprvé, co jsem z pojištění něco čerpala, a hned taková pálka!“

Nezapomeňte si uložit číslo na asistenci do mobilu!

Z příběhů vyplývá, jak velkou pomocí může být asistenční služba k cestovnímu pojištění. Před odjezdem si uložte telefonní číslo na ni a číslo pojistné smlouvy do mobilu. Stejné údaje uveďte i spolucestující osobě a osobě blízké zůstávající doma pro případ, že byste nemohli sami komunikovat. Na odborníky z asistence se zkušenostmi z nejrůznějších situací, jazykově vybavené a s kontakty po celém světě se opravdu můžete spolehnout. Budete-li postupovat v souladu s jejich doporučeními, můžete navíc počítat s tím, že pojišťovna uhradí veškeré s událostí spojené výlohy až do sjednaného limitu krytí.